Creatieve ondernemers zijn net skatende pubers
Afgelopen week vond ik een artikel over ‘wat je kunt leren van creatieve ondernemers’: het zijn net skatende pubers. Dat komt mooi uit aangezien ik sinds de zomer weer een skateboard heb.
In het artikel stonden drie koppen:
- het zijn verslaafde junkies
- het zijn jonge nieuwsgierige kinderen
- het zijn skatende pubers
Het zijn verslaafde junkies
De eerste twee zinnen spraken me aan: “Creatieve ondernemers houden van hun werk. Het is hun passie.” Dit is volkomen waar! Maar bij het woord creatief denken veel mensen aan ‘iets met je handen doen’. Ik ben hierin het goede voorbeeld: ik ga naast de muziek ook enorm aan op webdevelopent. Of op organisatie. Waarom? “Het fanatisme, de twinkeling in de ogen en de euforie bij een succesvol project werkt verslavend.” En zo is het. Maar hoge bergen kennen diepe dalen, daar heb je als creatief ondernemer ook mee te maken.
Het zijn jonge nieuwsgierige kinderen
“Ze zien overal mooie elementen in ogenschijnlijk onopvallende plekken of gebeurtenissen, net als een kind. Door hun open blik, goede intuïtie, gemak tot associëren en hun grote verbeeldingskracht, ontwikkelen ze snel en gemakkelijk veel nieuwe ideeën.“ Als ik aan een webdesign werk kijk ik rond op internet, zoekende naar andere mooie voorbeelden. En dat wil ik ook maken. Nee fout, dat ga ik dan ook maken. Of in de voorbereiding van een concert mezelf verliezen in de beleving van de bezoeker: hoe kan ik met licht en geluid een sfeer neerzetten die de bezoeker niet meer los laat. Dan komt ‘de verslaafde junkie’ weer in me naar boven en zet ik alles op alles om het zo te krijgen.
Het zijn skatende pubers
De mooiste zin van de afgelopen jaren waar ik mezelf zo in herken: “Creatieve ondernemers zijn net skatende pubers; ze zijn eigenwijs en ze vallen, vaak. Ook lopen ze af en toe een schrammetje op of een gebroken arm, maar dat vinden ze niet erg. Ze staan namelijk heel gemakkelijk weer op en oefenen net zolang door tot het lukt.” Geen woord van gelogen. Behalve makkelijk opstaan, dat hangt van de context af. Als iemand bewust grind op de weg strooit dan val ik hard.
Het mooie van skaten is de manier van leren: “Tijdens het skaten passen ze hun techniek of beweging een beetje aan, totdat het perfect is. Dit leerproces is een van de belangrijkste elementen voor creatieve ondernemers. Zij willen zichzelf altijd uitdagen om nieuwe dingen te ondernemen en ontdekken. Vallen ze daarbij een of twee keer? Geen probleem, niets is voor niets. En dat weten de creatieve professionals ook. Alles wat zij leren en elke fout die zij maken, nemen zij mee, wat uiteindelijk zorgt voor een succesvolle zaak.”
Creatief en structuur
Er bestaat een indruk dat creatieve ondernemers niet gestructureerd zijn. Mijn accountant zei ooit “Cees, ik heb nog nog nooit een klant gehad die het zo precies wil aanleveren”. Uit alle chaos in mijn hoofd, maar lees liever creatieve ideeën, weet ik uiteindelijk alles terug te brengen naar een zeer gestructureerd project. Ik ben Cees.
In mijn werk als creatief ondernemer herken ik iedere zin, ieder woord. Degene met wie ik gewerkt heb weten hoe ik daarin ben. Het beste eruit willen halen met een ongelofelijke bak energie en gedrevenheid. Leergierig, nieuwsgierig en vooral innovatief. Ik ben Cees.
Spreekt dit je aan?
Misschien ken je me niet en denk je ‘hee, daar wil ik meer van weten…’ Ik sta open voor een goed gesprek en misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen.