Jij was die ‘diehard’ Finale-gebruiker toch?
Ten tijde van Finale 2.0 ben ik in de wereld van muzieknotatie gestapt. Eerst heb ik met Cubase en Emagic Logic Notator (nu Logic Pro X) ervaring opgedaan met midi, maar als snel merkte ik dat er een verschil zat tussen muziek maken en muziek noteren. Mijn studio stond vol ‘hardware’ zoals een Roland JV1080 en drumcomputers maar gelukkig is dat verleden tijd.
In 2009 heb ik een uitstap gemaakt naar Sibelius, de tegenhanger van Finale en ondergebracht bij Avid (Protools) maar het lukte niet om én te wennen én te arrangeren, dus na twee maanden heb ik besloten met Finale door te gaan. Mijn arrangementen moesten toch geschreven worden.
In september 2016 waagde ik sprong in hey diepe met de eerste versie van Dorico, het nieuwe notatieprogramma van Steinberg. Om niet weer de fout te maken door mijn Finale-skills in Dorico te gebruiken ben ik echt opnieuw begonnen met alle shortcuts die bij Dorico horen.
De makers van Dorico waren het oorspronkelijke ontwerpteam van Sibelius. Avid zag geen kansen meer voor muzieknotatie en besloot het hele team eruit te zetten. Steinberg heeft het team de kans gegeven om onder leiding van Daniel Spreadburry een totaal nieuw notatie softwarepakket te ontwikkelen. Hiervoor heeft het team 5 jaar lang kunnen nadenken en ontwikkelen.
De eerste versie kon veel en eigenlijk niets. Mijn productie werd teruggebracht tot bijna nul maar ik wilde leren en ontdekken hoe het programma was uitgedacht. De update-cyclus was consequent en met iedere update werd het programma stabieler, sneller en functioneler. Met mijn kennis over muzieknotatie en DAW’s, mijn vroegere werk als ICT adviseur en de drang om nieuwe dingen te leren heb ik Dorico goed en functioneel leren kennen.
In juni 2017 ben ik op uitnodiging van Dorico’s productspecialist John Barron mee geweest naar een presentatie aan de Fontys Rockacademie in Tilburg. Tijdens dit bezoek zijn de mogelijkheden besproken om als trainer van Dorico cursussen en presentaties te geven.
Dorico 2.0 een volwassen en bruikbaar pakket
Met de grote update naar Dorico 2.0 kan het pakket zich onderscheiden. Alle standaardmogelijkheden zijn inmiddels doorgevoerd en nieuwe arrangerstools toegevoegd. Standaard ziet de bladmuziek uit Dorico er al super uit, maar met de handige tools is het pakket geschikt om ook complete drukwerken te maken.
Dorico onderscheidt zich door de muziek compleet los te trekken van de notatie. Werkelijk alles is aan te passen maar het hoeft niet. De software is geschikt voor alle soorten muziek in de wereld; van oude muziek, symfonische muziek tot bigband en HaFaBra. De audio engine is dezelfde als van Cubase en klinkt goed. Het voordeel is de ervaring, kennis en productlijn van Steinberg.
Link naar uitleg op VIMEO
Conclusie
Ik ben razend enthousiast over Dorico. Uiteraard is het ‘mijn middel’ om arrangementen te schrijven dus ik heb het gewoon nodig. Het team achter Dorico heeft indrukwekkend veel kennis en een zeer goede visie op waar ze in de ontwikkeling heen gaan. Mijn doel is om meer muzikanten mee te nemen in de wereld van muzieksoftware en de creatieve mogelijkheden. Zowel als arrangeur, uitgever en dirigent maar ook als podiumbeest. Goed genoteerde bladmuziek is een voorwaarde om makkelijk te kunnen invallen.
Heb je meer vragen? Stel ze gerust. Ik deel graag mijn kennis. Stuur een e-mail of bel me gewoon op 06-10284340. Ik bijt niet, stotter wel maar vindt een gesprek met een zelfde ‘vakidioot’ altijd leuk.